سئو مانند بازی فوتبال و سئوکار مربی تیم است. اگر می‌خواهید به صدر جدول بروید و بدرخشید، باید تکنیک های سئو را بلد باشید. باید بدانید در چه زمانی از چه حرکت و فعالیتی استفاده کنید تا در کمترین زمان بهترین نتیجه را به دست آورید. اما مسئله اصلی اینجاست، این تکنیک‌ها کدامند؟ چگونه اجرا می‌شوند؟ چگونه بهترین تکنیک را اعمال کنیم؟ این سوالات و صدها سوال دیگر با دانستن برخی از اطلاعات جواب داده می‌شود. در واقع اطلاعات و دانش سئو، کلید باز کردن این صندوق گنج گرانبهاست. در این مطلب قصد داریم یک بررسی کلی و خوب درباره این تکنیک‌ها و روش های بهینه سازی سایت انجام دهیم. اگر به دنبال صعود به قله هستید، همراه ما باشید.

هدف از انجام سئو و تکنیک های آن چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم تکنیک های سئو را توضیح دهیم، ابتدا لازم است درجه اهمیت آن را برای شما شرح دهیم. قطعا اگر بدانید سئو چه اهمیتی دارد، لحظه‌ای درنگ نمی‌کنید و اقدامات لازم را برای سایت خود انجام می‌دهید. اگر به صورت کلی با سئو آشنایی ندارید می‌توانید از مطلب سئو سایت دیدن کنید. سئو و روش های آن، کاری است که زحمات شما را به ثمر می‌نشاند. تصور کنید یک فروشگاه فروش کفش باز کرده‌اید. حتی بهترین و خفن ترین کفش‌ها را نیز در فروشگاه خود قرار داده اید. آیا تا زمانی که مشتریان شما را نشناسند و به شما مراجعه نکنند، در کار خود موفق خواهید بود؟ شاید شما در کار خود بهترین باشید، اما مردم و کاربرها باید آن را در میان صدها نفر دیگر ببینند.

در دنیای امروز رقم‌های نجومی و بزرگی خرج دیده شدن می‌شود. شرکت‌های بزرگ و کوچک برای اینکه بتوانند در این بازار رقابتی دوام بیاورند، مجبورند خودی نشان بدهند. اگر شما یک سایت خوب خدماتی یا فروشگاهی داشته باشید، کاربرها چگونه می‌توانند شما را در میان صدها سایت دیگر پیدا کنند؟ همه اینها را گفتیم که بدانید، برای اینکه دیده شوید، به نتیجه برسید و موفق شوید، باید از سئو و روش‌های آن استفاده کنید. بدون سئو سایت شما ذره‌ای ارزش نخواهد داشت، زیرا کاربران آن را نخواهند دید.

تکنیک های سئو

تکنیک های سئو کدامند؟

بریم سراغ اصل مطلب. تکنیک های سئو به مجموعه اقدامات و فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در جهت بهینه سازی سایت انجام می‌شود. این تکنیک‌ها اصول و قواعدی دارند که هر کدام باید در زمان و مکان مناسب به کار گرفته شود تا بهترین بازخورد را داشته باشد. توجه کنید یاد گرفتن یک سری نکات کلی کار ساده‌ای است. به همین دلیل شاید امروزه تعداد زیادی از افراد را مشاهده کنید که خود را سئوکار و متخصص سئو می‌دانند. اما کمتر کسی در میان آنها به نتیجه می‌رسد. یک متخصص حرفه‌ای، تمام جزئیات را به صورت فنی و دقیق می‌داند و توانایی استفاده از آنها در وقت صحیح را دارد. شاید هر کسی بتواند با پیچ گوشتی کار کند، ولی دلیل نمی‌شود که مکانیک باشد. اما بعد! به صورت کلی تکنیک‌های سئو به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند.

  • سئو کلاه سفید
  • سئو کلاه سیاه

شاید از سیاه و سفید بودنشان بتوانید حدس بزنید کدام یک روش اصلی و اصولی است. سئوی کلاه سیاه در واقع بخشی از اقدامات نامناسب برای بالا رفتن رنک در مدت زمان کوتاه است. اشکال این کار این است که قطعا بعد از مدتی گوگل اقدامات شما را تشخیص داده و برای حذف کردن شما اقدام می‌کند. اما سئوی کلاه سفید، راه و رسم واقعی این کار است. تکنیک‌هایی که با انجام دادنشان و همچنین با داشتن صبر و حوصله قطعا جواب می‌دهند. این تکنیک ها بسیار زیاد هستند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

تکنیک بهینه سازی سایت

تکنیک جستجوی کلمه کلیدی

پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب یکی از مهمترین تکنیک های سئو است. کلمه کلیدی در واقع کد و پیغام شما به گوگل است برای شناسایی موضوع مطلب و ارزش دادن به آن. به عنوان مثال اگر در زمینه فروش کفش، کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید و روی آنها کار کنید، صفحات شما در این زمینه بالا آمده و قطعا به درآمد زایی می‌رسد. پیدا کردن کلمه کلید خودش یک فرایند تکنیکال است. شاید بتوانید برخی از کلمات را حدس بزنید، اما در سئو حدس و گمان جایی ندارد، همه چیز باید دقیق و اصولی طی شود. شما باید بتوانید کلمات پر جستجویی که مخاطبین آنها را زیاد استفاده کرده اند پیدا کنید. برای جستجوی کلمه کلیدی چند راه حل  وجود دارد.

  • استفاده از ابزارهای گوگل
  • بهره مند شدن پیشنهادات جستجو
  • مشاهده‌ی جستجوهای مرتبط

اولین روش برای پیدا کردن کلمات کلیدی استفاده از برخی ابزار است. افزونه‌ها یا برنامه‌هایی مانند keyword research وجود دارند که با استفاده از آنها می‌تواند درخت واره‌ای از کلمات کلیدی را پیدا کنید و آنها را دسته بندی کنید.  استفاده از پیشنهادات گوگل روشی ساده تر و کاربردی تر است. کلمه کلیدی اصلی خود را بنویسید، مثلا خرید کفش، سپس قبل از جستجو کردن به پیشنهادات گوگل دقت کنید، این کلمات پر بازخورد هستند. سپس کلمه کلیدی را جستجو کنید، در قسمت پایین صفحه اول، بخشی با نام جستجوهای مرتبط دیده می‌شود. این بخش پر استفاده‌ترین کلمات جستجو شده در زمینه مورد نیاز شما را نشان می‌دهند.

نکات مهم در انتخاب کلمه کلیدی
  • چند کلمه کلیدی مادر انتخاب کنید، سپس چند کلمه کلیدی رقابتی. برای تشخیص میزان رقابتی بودن کلمه از ابزار Google Keyword Planner استفاده کنید.
  • در ابتدای کار روی کلمات کلیدی ساده تر بیشتر کار کنید.
  • کلمات کلیدی طولانی مهم هستند، به آنها توجه کنید.
  • جایگاه هر کلمه کلیدی را پیدا کنید(روی صفحه اصلی سایت یا صفحات دیگر).
  • از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید و در آنها به دنبال کلمه کلیدی بگردید.

جستجوی کلمه کلیدی

توجه به لینک سازی داخلی و خارجی

لینک سازی نقش بسیار پر رنگی را در تکنیک های سئو بازی می‌کند. در واقع اگر لینکسازی خوب و موفقی نداشته باشید، به هیچ عنوان نمی‌توانید به نتیجه مطلوب برسید. اما لینک سازی چیست؟ برخی از مواقع، برای جستجوی مطلبی وارد یک سایت می‌شوید. مثلا به دنبال خرید گوشی همراه هستید و می‌خواهید نقد و بررسی‌ها را بخوانید. در حال مطالعه نقد یک موبایل در سایت مورد نظر هستید، قسمتی از محتوا درباره یک مدل دیگر گوشی همراه اشاره‌ای می‌کند. همچنین شما را ترغیب می‌کند اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، روی کلمه کلیک کنید. شما هم کلیک کرده و به صفحه مورد نظر می‌رسید. بعد از مدتی به خودتان می‌آیید و متوجه می‌شوید ساعتهاست در این سایت در حال چرخیدن بین مطالب هستید. این کار برای سئو بسیار مهم است. به چنین لینک‌هایی که کاربران را به مطالب دیگر در خود سایت هدایت می‌کند، لینک سازی داخلی می‌گویند.

لینک سازی خارجی نیز یکی از مهمترین تکنیک های بهینه سازی سایت است. لینک خارجی دقیقا نقطه مقابل لینک داخلی است. این لینک از سایت‌هایی غیر از سایت شما داده می‌شود. کاربر با کلیک کردن روی آن لینک از یک سایت دیگر به سایت شما وارد می‌شود. این کار قطعا ارزش بالایی دارد زیرا گوگل متوجه می‌شود سایت شما آنقدر برای مخاطب ارزش دارد که از یک سایت دیگر به آن وارد شده است. دریافت لینک خارجی روش‌های مختلفی دارد. یکی از آنها خرید است، که بسیار حساس است. اگر اصول در آن رعایت نشود ممکن است به ضرر شما تمام شود. یکی دیگر از روش‌ها منبع دادن است. مثلا سایت شما در زمینه موبایل آنقدر قوی است که سایت های دیگر برای ارزش دادن به مطالب خود، شما را به عنوان منبع معرفی می‌کنند.

نکات مهم در لینک‌سازی
  • در لینک سازی داخلی محدودیتی وجود ندارد.
  • مرتبط بودن موضوعات در لینک‌های داخلی بسیار مهم است. مثلا هنگامی که از تلفن همراه صحبت می‌کنید، نمی‌توانید به خرید کفش لینک دهید. لینک‌ها باید در متن، بولد و مرتبط باشند.
  • لینک خارجی نباید بی ارزش باشد، زیرا گوگل شما را به عنوان اسپم شناسایی می‌کند.
  • خرید بی رویه بک لینک می‌تواند به گوگل هشدار سئوی کلاه سیاه دهد و شما را از الگوریتم خارج کند.
  • از لینک‌های شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده کنید.

لینک سازی

تولید محتوای قوی

کلیه تکنیک های سئو زمانی به خوبی جواب می‌دهد که شما محتوای قوی داشته باشید. در گذشته گوگل فقط به میزان نرخ کلیک روی یک سایت و ورود کاربران توجه می‌کرد. به همین دلیل فرقی نمی‌کرد محتوا چه باشد، همینکه کاربر جذب شده و روی آن کلیک می‌کرد، باعث ارتقا رتبه شما در گوگل می‌شد. این کار باعث گسترش تیترهای زرد شد. اما این سیستم امروز دیگر وجود ندارد. حالا برای گوگل نرخ کلیک در کنار میزان تعامل و استفاده برای کاربر وجود دارد. هر چقدر مطلب برای کاربر مفید باشد و او زمان بیشتری را در سایت شما سپری کند، نشان دهنده ارزشمند بودن سایت شماست. این برای گوگل بسیار مهم است. اما چگونه کاربر را در سایت نگه داریم؟ فقط با محتوای قوی این کار ممکن است.

یک محتوای خوب باید یک سری ویژگی‌ها را داشته باشد که مفید واقع شود. برخی از آن ویژگی‌ها به این شرح هستند:

  • استفاده صحیح از کلمات کلیدی
  • رعایت چگالی کلمات کلیدی
  • مرتبط بودن عناوین و زیر عنوان‌ها
  • خوانا و منظم بودن
  • رعایت کردن اصول نگارشی (نقطه، کاما، پرانتز و…)
  • رعایت کردن اصول ادبی (زبان جمله و رعایت فعل و فاعل و مفعول)
  • کوتاه نبودن
  • استفاده کردن از عناوین جذاب
  • کاربردی بودن و عدم نوشتن هجویات
  • استفاده کردن از کلمات فرعی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی

یک محتوای خوب، سئوی سایت را افزایش می‌دهد، به سایت شما اعتبار می‌بخشد، اعتماد کاربران را جلب می‌کند، فروش و استفاده از خدمات را افزایش می‌دهد و به نوعی برای شما تبلیغ پنهان می‌کند. پس حتما روی محتوا نویسی دقت داشته باشید.

نکات مهم در تولید محتوا
  • از عکس، فیلم و مدیای جذاب در محتوا استفاده کنید.
  • محتواهای قدیمی را حتما به روزرسانی کنید.
  • تعداد کلمات یک محتوا باید مناسب موضوع باشد. محتوای کم، از نظر گوگل بی ارزش است.
  • لینک سازی را در محتوا با دقت انجام دهید.
  • کلمات کلیدی را در عنوان و ابتدای پاراگراف‌ها به صورت اصولی استفاده کنید.
  • از بولت، مانند همین مطلب استفاده کنید.
  • برای انتشار مطالب نظم زمانی داشته باشید.
  • در مورد یک عنوان چند محتوا تولید نکنید، بلکه یک محتوای قوی و جامع تولید کنید.
تولید محتوای سئو
انجام خدمات حرفه ‌ای سئو سایت با تیم استودیو هشت و چهار

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، هر کس پیچ گوشتی به دست گرفت، تعمیرکار نیست. استفاده صحیح از تکنیک های سئو و به نتیجه رساندن آن، کار ساده و پیش پا افتاده‌ای نیست. قطعا اگر در حال مطالعه این مطلب هستید، از اهمیت سئو کردن سایت با خبر هستید. همچنین می‌دانید اگر فرایند سئو در یک سایت به صورت اصولی و حرفه‌ای انجام نشود، کار بسیار سخت خواهد شد و نتیجه عکس خواهد داد. به همین دلیل است که باید برای انجام فعالیت‌های بهینه سازی سایت و همچنین طراحی،  از افراد متخصص استفاده کنید که در این زمینه رزومه و سابقه موفقی دارند. مجموعه استودیو هشت و چهار، اگر بهترین نباشد، یکی از بهترین‌ها است.

این تیم از کادری متخصص، مجرب، متعهد و کاربلد تشکیل شده است که راه را بلدند، آن را بارها طی کرده اند و به هدف رسانده‌اند. استودیو هشت و چهار در زمینه طراحی سایت و سئوی سایت حرف های زیادی برای گفتن دارد که می‌تواند سکوی پرتابی برای شما نیز به حساب بیاید. همکاری با این مجموعه به معنای پایان دغدغه‌ها  نگرانی‌ها در زمینه سایت است. صفر تا صد کار را به دست ما بسپارید.