با گسترش فضای کسب و کار و باز شدن پای شبکه‌های اجتماعی به این عرصه، با یک تخصص و شغل تازه و نوظهور مواجه هستیم. ادمین شبکه های اجتماعی در حال حاضر یک جایگاه ویژه و یک شغل مهم به حساب می‌آید. هر چقدر جلوتر می‌رویم نیازها به داشتن یک ادمین برای مدیریت کردن فضای شبکه‌های اجتماعی بیشتر و بیشتر می‌شود. شاید در گذشته اگر می‌گفتیم شغلمان ادمین بودن است، مورد تمسخر قرار می‌گرفتیم. در حالی که امروزه این منصب نه تنها شناخته شده است بلکه یک فعالیت کلیدی و تخصصی برای پیشرفت کسب و کارها در بازار مجازی به حساب می‌آید. در این بخش قصد داریم هر آنچه که لازم است در این زمینه را در اختیار شما قرار دهیم.  پیش از هر چیز ابتدا لازم است راجع به سوشیال مارکتینگ و تاثیر آن در کسب درآمد و موفقیت اطلاعات لازم را به دست آورید. همراه ما باشید.

ادمین شبکه های اجتماعی
ادمین شبکه های اجتماعی

ادمین شبکه های اجتماعی به چه کسی گفته می‌شود؟

برای اینکه بتوانیم یک وظیفه را به خوبی انجام دهیم، ابتدا باید آن را بشناسیم و بر آن تسلط داشته باشیم. پس اولین سوالی که باید پاسخ دهیم این است که ادمین شبکه های اجتماعی چه کسی است؟ در مطلب سوشال مارکتینگ از اهمیت و جایگاه بازاریابی دیجیتال و راه‌های کسب درآمد از آن گفتگوی مفصلی داشتیم. همانطور که می‌دانید امروزه بازار مجازی و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و… به اندازه بازار واقعی و در مواردی حتی بیشتر از آن اهمیت دارد. زمانی که شما شروع به فعالیت در این شبکه‌ها کنید و بازاریابی را به خوبی انجام دهید، باید بتوانید آن فضا را کنترل کرده و مدیریت کنید. درست مانند زمانی که یک فروشگاه باز کرده اید. آیا می‌توانید فروشگاه خود را بدون فروشنده رها کنید؟

ادمین در شبکه‌های اجتماعی، مانند مدیر یک بخش در شرکت است. این مدیر باید بتواند به خوبی از پس وظایف خود بر بیاید و همچنین در جهت پیشبرد اهداف مجموعه قدم بردارد. اگر تصورتان از یک ادمین این است که تنها کارش پست گذاشتن است، اشتباه می‌کنید. هر چند که پست گذاشتن در دنیای رقابتی امروز شبکه‌های مجازی یک کار تخصصی است، اما این تمام ماجرا نیست. کسانی که می‌خواهند در این شبکه‌ها به موفقیت برسند باید کسی را پای کار داشته باشند که تمام تمرکز و دانش خود را صرف صفحات اجتماعی کند. پس به کلامی ساده، یک ادمین کسی است باید مدیریت بلد باشد، تخصص، مهارت، دانش و تجربه کار در فضای مجازی را هم داشته باشد.

وظایف ادمین
وظایف ادمین

 

شرح وظایف ادمین در شبکه های اجتماعی

حال که به یک شناخت کلی از این جایگاه رسیدیم، لازم است بررسی کنیم که وظایف ادمین شبکه های اجتماعی چیست؟ تفاوتی نمی‌کند کارفرما باشید یا قصد وارد شدن به این شغل را کرده باشید. هر دو طرف باید با این وظایف آشنا باشند. یک کارفرما باید بدانید که وظایف و تعهدات اصلی یک ادمین چیست که بیشتر از این وظایف از او طلب نکند و یا اگر با کم کاری مواجه شد بتواند مطالبه کند. در مقابل یک ادمین هم باید وظایف خود را به خوبی بداند تا بتواند نتیجه‌ای که کارفرما به دنبال آن است را به ارمغان بیاورد. اولین شرط برای یک ادمین، دسترسی و یا به اصطلاح آنلاین بودن حداکثری است. یعنی یک ادمین باید در تمام طول روز چهار چشمی حواسش به صفحه و کارکرد آن باشد. اصلا مهمترین دلیل مراجعه کارفرما به یک ادمین، همین تمرکز تمام وقت است.

به صورت کلی شرح وظایف ادمین اینستاگرام را می‌توان در دو دسته قراردادی و توافقی تقسیم بندی کرد. دسته اول یعنی قراردادی یک سری وظایف اصلی و پایه است که همه ادمین‌ها باید انجام دهند. این موارد را ذکر خواهیم کرد. اما دسته دوم یعنی وظایف توافقی، برخی از خواسته‌های کارفرما است که به صورت توافق و با مذاکره با ادمین به دست می‌آید. کارفرما می‌تواند با پیشنهاد حقوق و مزایای بیشتر، از ادمین درخواست‌های بیشتر داشته باشد. وظایف قراردادی یک ادمین به شرح زیر است.

وظایف و تعهدات

  • آنلاین بودن و در دسترس بودن در طول روز
  • پاسخگویی به کلیه پیام‌ها، دایرکت‌ها، کامنت‌ها و… در کلیه شبکه‌های اجتماعی مورد نیاز مانند اینستاگرام، واتساپ و…
  • تنظیم جدول محتوایی و بارگذاری منظم مطالب و فعالیت دائمی
  • محتواگذاری (پست و استوری) بر اساس اصول الگوریتم شبکه‌های اجتماعی و تلاش برای افزایش بازدید
  • افزایش تعامل با مخاطبین بر اساس سیاست‌های کاری کارفرما
  • مراقبت از صفحه در برابر کامنت‌های تخریبی، ربات‌ها، اسپم‌ها و نظرات توهین آمیز
  • تنظیم و ویرایش پروفایل، بیو و مشخصات دیگر بر اساس قواعد فنی
  • آشنایی با اصول هشتگ گذاری و سئو شبکه‌های اجتماعی
  • تلاش در جهت افزایش فروش محصولات یا خدمات کارفرما
  • آشنایی با امکانات اینستاگرام (داشبورد) جهت استفاده از افزایش اینتراکشن و بازدید صفحه
اهمیت ادمین شبکه های اجتماعی
اهمیت ادمین شبکه های اجتماعی

اهمیت استفاده از ادمین برای شبکه های اجتماعی چقدر است؟

تصور کنید کسب و کار خود را وسعت داده اید و بخش‌های مختلفی را به آن اضافه کرده اید. آیا توان اداره تنهایی همه بخش‌ها را دارید؟ اگر توان شما  ۱۰۰ درصد باشد و قرار باشد در چهار بخش توان خود را تقسیم کنید به هر کدام ۲۵ درصد می‌رسد. این درحالی است که با این مقدار توان نمی‌توانید پیشرفتی در کار حاصل کنید. اینجا اهمیت ادمین شبکه های اجتماعی مشخص می‌شود. دنیای مجازی و نرم افزارهایی مانند اینستاگرام فرصت شگفت انگیزی برای صاحبان کسب و کار است. به این دلیل که فعالیت در این شبکه‌ها ارزان است، دسترسی به مخاطبان بیشماری وجود دارد، تبلیغات و دیده شدن راحت‌تر است، در برندسازی بسیار مهم است (مطلب برندینگ را مطالعه کنید) و هزاران مزیت مهم دیگر.

یک ادمین خوب و حرفه‌ای می‌تواند ثمرات خوبی داشته باشد. به عنوان مثال:

  • افزایش میزان فروش محصولات یا خدمات
  • به دست آوردن مشتری وفادار
  • دسته بندی و ایجاد نظم در ارسال مطالب
  • فعالیت دائمی
  • مشتری مداری و پاسخگویی به مخاطبین
  • ایجاد جایگاه رسمی و ویژه در میان کاربران

بگذارید آب پاکی را روی دستان شما بریزیم، اگر برای صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی ادمین نداشته باشید، نمی‌توانید بازدهی لازم را از این فضا به دست آورید.

هزینه استخدام ادمین برای شبکه های اجتماعی

یک ادمین شبکه های اجتماعی باید مدت زمان زیادی را وقت صرف این کار کند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند ادمین بودن کار ساده‌ای و برای ادمین شدن تنها به یک موبایل و اینترنت نیاز داریم. در صورتی که در حال حاضر ادمین خوب، پیدا نمی‌شود. کارفرمایانی که میزان اهمیت ادمین را متوجه شده اند به دنبال یک فرد حرفه‌ای و کاربلد می‌گردند. میزان حقوق و درآمد ادمین یا مدیر شبکه‌های اجتماعی، رقم معینی نیست. در واقع در این کار همه چیز به دو بخش بستگی دارد، میزان انتظار و توافق طرفین. ادمین باید خواسته‌های کارفرما را متوجه شده و با شرایط خود بسنجد.

به صورت کلی پارامترهای تاثیرگذار در زمینه حقوق ادمین، عبارتند از:

  • میزان تخصص، تجربه و رزومه ادمین
  • مدت زمان آنلاین بودن
  • تعداد وظایف محوله
  • حجم کار و حجم مراجعه مخاطبین
  • فعالیت های توافقی
  • نتیجه کار

کارفرمایان لازم است بدانند، استخدام ادمین به نوعی سرمایه گذاری برای کسب درآمد بیشتر است. همانطور که گفته شد ادمین می‌تواند سود بزرگی را به جیب شما واریز کند. در برخی از موارد که وسعت کار بسیار زیاد است، دیده شده است که کارفرما جهت تشویق ادمین، درصدی از سود فروش را به او اختصاص داده است. هر چقدر در این زمینه بهتر عمل کنید، درآمد بیشتری در انتظار شما خواهد بود.

سوشیال مدیا مارکتینگ
سوشیال مدیا مارکتینگ

پیدا کردن ادمین شبکه های اجتماعی با تیم استودیو هشت و چهار

اگر به دنبال استفاده از ادمین شبکه های اجتماعی هستید اما نمی‌دانید به چه کسی اعتماد کنید، به این پیشنهاد دقت کنید. به جای پیدا کردن یک شخص، با یک تیم حرفه‌ای و کاربلد همکاری کنید. مجموعه‌ی استودیو هشت و چهار به عنوان یک تیم قدرتمند و متخصص در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی و سئو سایت و سوشیال مارکتینگ در کنار شما است. هشت و چهار یک مجموعه کامل از انواع خدمات برای کسب و کارهایی است که می‌خواهند قله موفقیت در دنیای مجازی را فتح کنند. در صورت همکاری با این مجموعه دیگر لازم نیست نگرانی و دغدغه‌ای بابت فعالیت‌ها داشته باشید. همه کارها به صورت حرفه‌ای توسط افراد مجرب و متخصص انجام می‌دهد. رزومه موفق و بازدهی پرثمر مجموعه این مدعا را ثابت می‌کند.

برای دریافت مشاوره رایگان و پاسخگویی به سوالات، با ما تماس بگیرید.

پیشنهاد مطالعه:

مهمترین شبکه های اجتماعی برای بازاریابی کدامند؟

چرا در اینستاگرام فروش ندارم؟  آموزش فروش در اینستاگرام