موضوع تبلیغات و نحوه اجرای آن، امروزه به یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش‌های کسب و کار تبدیل شده است. حتی به جرات می‌توان گفت، حیات و ادامه‌ی فعالیت بسیاری از مشاغل به طراحی کمپین تبلیغاتی و مسائل مربوط به آن بستگی دارد. شاید تا به حال نام کمپین تبلیغاتی به گوشتان خورده باشد و چیزهایی از آن بدانید. در این مطلب قصد داریم معجزه این روش برای پیشرفت و کسب موفقیت در فعالیت شغلی را بررسی کنیم. اگر به دنبال پریدن هستید و می‌خواهید دنیای کار خود را زیر و رو کنید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید در سایت استودیو هشت و چهار.

پیشنهاد مطالعه:

برندینگ چیست؟ برند خود را بسازید

طراحی کمپین تبلیغاتی
طراحی کمپین تبلیغاتی

طراحی کمپین تبلیغاتی چیست؟

قبل از صحبت درباره هر چیزی لازم است یک تعریف و توضیح کامل و جامع درباره طراحی کمپین تبلیغاتی ارائه دهیم. در مطلب مشاوره تخصصی کسب و کار، درباره لزوم پیشرفت کاری و رقابت در عرصه‌های مختلف صحبت کردیم. حال می‌خواهیم بیان کنیم چگونه می‌توان با استفاده از تبلیغات، رقابت کرد و به جایگاه‌های برتر رسید. عبارت کمپین تبلیغاتی از دو عبارت کمپین و تبلیغات تشکیل شده است. کمپین به معنای یک جمع یا گروه و یا یک دسته بندی است و معنای تبلغیات هم که مشخص است. پس در لغت کمپین تبلیغاتی به معنی تبلیغات گروهی، اجتماعی و یا دسته بندی شده است. اگر در اطرف خود نگاهی کنید با مثال‌های متعددی رو به رو می‌شوید.

به عنوان مثال تلویزیون را روشن می‌کنید، تبلیغ بستنی میهن را مشاهده می‌کنید. سپس در مسیر رسیدن به سرکار همین تبلیغات را روی بیلبورد مشاهده می‌کنید. در اوقات فراغتی سری به اینستاگرام می‌زنید و بازهم کلیپ تبلیغاتی این محصول را مشاهده می‌کنید. همین اتفاق باعث می‌شود، محصول تبلیغ شده در ذهن شما نقش ببندد. این حرکت، تعریف واضحی از کمپین تبلیغاتی است. در واقع این روش به معنی تبلیغ گسترده در جهت‌های مختلف و با استفاده از ابزار مختلف است. استفاده از کمپین برای تبلیغات پر بازده‌ترین روش در سالهای اخیر در گستره‌ی جهان است.

اهمیت استفاده از کمپین تبلیغاتی چیست؟

یکی از سوالات مهم که باید به خوبی پاسخ دهد این است که طراحی کمپین تبلیغاتی و صرف کردن هزینه در این زمینه که اهمیتی دارد؟ بهتر نیست هزینه‌ی این کار را صرف تولید و تقویت محصولات و خدمات کنیم؟ تفاوت افرادی که از تبلیغات گسترده استفاده می‌کنند و کسانی که این کار را نمی‌کنند، درست شبیه افرادی است که آینده نگری و بلند پروازی دارند در برابر کسانی که ندارند. تصور کنید، یک فروشگاه در یک محله دارید، آیا اگر کاری کنید که افراد از محله‌های دیگر هم برای خرید به شما مراجعه کنند بهتر است یا اینکه مقداری محصولات خود را بیشتر کنید؟

در دنیای امروز همه مشاغل اهمیت تبلیغات را متوجه شده اند و در حال انجام دادن آن هستند. به صورتی که حالا هر کجا را نگاه کنید، تبلیغات می‌بینید. در چنین حالتی بازدهی تبلیغ کردن به حداقل می‌رسد زیرا مردم توجه کمتری می‌کنند. طراحی و تولید کمپین تبلیغاتی دقیقا به همین دلیل به وجود آمده است. با استفاده از کمپین می‌توانید گستره تبلیغات را وسیع کنید و در مکان‌های مختلف و ابزار گوناگون، خودتان را به مشتریان معرفی کنید. اهمیت کمپین تبلیغاتی در ساخت برند بسیار اهمیت دارد. در مطلب برندینگ در بخش خدمات سایت به خوبی در این زمینه گفتگو کرده ایم.

برندینگ و کمپین تبلیغاتی
برندینگ و کمپین تبلیغاتی

اهداف و ابزار کمپین تبلیغاتی چیست؟

با تعریف‌ها و مباحثی که در مطالب بالا بیان شد، به این نتیجه می‌رسیم که هدف از طراحی کمپین تبلیغاتی، معرفی محصول، برند، خدمات و هرچیزی در یک سطح وسیع برای یک جامعه هدف نامحدود است. هدف از این کار نیز می‌تواند فروش بیشتر، کسب شهرت، برندسازی و معرفی مجموعه باشد. کمیپن‌های تبلیغاتی حتی برای افرادی مانند نامزدهای انتخاباتی بسیار موثر است. در واقع با استفاده از این روش، به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ذهن جامعه و افراد آن نقش می‌بندید. پس در واقع هدف این روش از تبلیغ به خودتان بستگی دارد و شما می‌توانید از آثار آن در زمینه‌های مختلف بهره ببرید.

تبلیغات گسترده با استفاده از ابزار گوناگون انجام می‌شود. در واقع باید به شکلی برنامه ریزی و اجرا شود که در همه بخش‌هایی که انسان‌ها به آن توجه دارند، دیده شود. به عنوان مثال، نمونه‌های  زیر بخشی از ابزار کمپین تبلیغاتی هستند.

  • تلویزیون و رادیو
  • شبکه های اجتماعی (اینستا، توییتر، تلگرام و…)
  • بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر و خارج آن
  • وب سایت
  • مجلات، روزنامه‌ها
  • پیامک و تلفن گویا
  • و…

طراحی کمپین تبلیغاتی چگونه است؟

بعد از بیان همه‌ی این مقدمات و اطلاعات، حال مسئله اصلی که مطرح می‌شود این است که چگونه یک کمپین تبلیغاتی طراحی کنیم؟ در دنیای کسب و کار امروز، تبلیغات تبدیل به یک دانش، تخصص و مهارت شده است. در واقع برای اینکه بتوانید تبلیغات موثری داشته باشید، لازم است این کار را دقیق، اصولی و مطابق با روش‌های روز انجام دهید. تبلیغات شرکت‌های بزرگ را تماشا کنید، شرکت‌ها و مجموعه‌های حرفه‌ای با استفاده از یک استراتژی دقیق، تبلیغاتی طراحی می‌کنند، که آنها در یک بازه زمانی کوتاه به بالاترین نقطه فروش و جذب مشتری می‌رساند. برای رسیدن به این هدف، باید متخصص و راه بلد باشید.

طراحی یک کمپین برای تبلیغات گسترده یک کار تیمی و یک فعالیت بسیار دقیق است. در این زمینه باید مهارت‌های مختلفی را مد نظر قرار دهید. به عنوان مثال برای ساخت یک تیزر تبلیغاتی باید محتوا گذاری، تهیه، تنظیم، تدوین، صداگذاری و… از نظر فنی بررسی شود. همچنین باید تیم تبلیغاتی معتبری در اختیار داشته باشید که بتوانند با استفاده از ابزارهای گفته شده، طرح‌های تولید شده را اجرایی کنند. پس در یک کلام، برای طراحی و اجرای یک کمپین موفق، به یک تیم حرفه‌ای، با تجربه و متخصص نیاز دارید.

نکات مهم طراحی کمپین تبلغیاتی
نکات مهم طراحی کمپین تبلغیاتی

مهمترین نکات برای تبلیغات گسترده

برای اینکه بتوانید طراحی کمپین تبلیغاتی را به صورت اثر بخش و کارساز اجرا کنید، نکات مهمی وجود دارد که باید آنها را مورد توجه قرار دهید. این نکات در دسته بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرد. از مسائل فنی گرفته، تا استراتژی تولید محتوا و نحوه اجرای آن. در ادامه به برخی از مهمترین نکات اشاره خواهیم کرد.

  • استراتژی محتوا و برندسازی

تبلیغات مانند یه زمین بازی بزرگ است که باید از آن عبور کرده و به گنج انتهای زمین برسید. این گنج می‌تواند سود، جذب مشتری و هر هدفی که دارید باشد. به همین جهت در مرحله اول ابتدا باید راه خود را پیدا کند. برای اینکار باید برای هر قدم استراتژی داشته باشید. این مسئله ابعاد بسیار بزرگی دارد که در مطلب تدوین استراتژی برند توضیحاتی راجع به آن بیان کرده ایم.

  • تعیین مخاطب هدف

گستره‌ی تبلیغات باید متناسب با جامعه هدف و مخاطب باشد. به عنوان مثال اگر تعمیرگاه ماشین در تهران و حومه هستید، باید تمرکز تبلیغاتی خود را در مرحله میدان، متمرکز بر تهران و حومه کنید. با تعیین مخاطبین هدف می‌توانید مشخص کنید از کدام ابزار به چه میزان باید استفاده کنید.

  • مشخص کردن هدف

هدف باید قبل از هرچیزی در طراحی کمپین تبلیغاتی مشخص باشد. به عنوان مثال باید مشخص کنید که مقصد شما از ایجاد کمپین، فروش یک محصول خاص است یا معرفی یک شرکت یا مجموعه. این کار به تیم طراحی کمک می‌کند تا متناسب با هدف شما، استراتژی تعیین کرده و راه را مشخص کنند.

  • اجرای کمپین

کمپین تبلیغاتی باید مثل بمب صدا دهد. در واقع به زبان ساده و خودمانی تبلیغ شما باید بترکاند. این کار نیازمند یک اجرای قوی است. در واقع اگر طرح تولید شده بسیار قوی باشد اما در اجرا ضعیف عمل کنید، کمپین جواب نخواهد داد. زمان اجرا، نحوه اجرا و طول آن بسیار مهم است. یک دوره تبلیغاتی باید در یک بازه زمانی بسیار عالی و در طول زمان مناسب انجام شود. به عنوان مثال اگر فروشنده چادر مسافرتی هستید، کمپین تبلیغاتی خود را قبل از عید و تعطیلات شروع کنید.

  • بودجه بندی

هزینه طراحی کمپین تبلیغاتی جزو چالش‌های این کار است. شما باید در ابتدا بودجه بندی خود را تعیین کنید و مطابق با آن تبلیغات خود را گسترش دهید. در مسئله هزینه دو بخش کلی وجود دارد. هزینه‌های طراحی و هزینه‌های اجرا. هزینه‌های طراحی مختص به محصولات تبلیغاتی تولیدی، اعم از استراتژی تبلیغات، بنر، تیزر، پادکست و… است. هزینه‌های اجرا هم مختص به محل نصب و پخش تبلیغات (بیلبورد، تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی و…) است.

شرکت تبلیغاتی و برندینگ
شرکت تبلیغاتی و برندینگ

استودیو هشت و چهار؛ تیم حرفه‌ای طراحی کمپین تبلیغاتی

قطعا تا به اینجا متوجه حساسیت و وسعت کار طراحی کمپین تبلیغاتی شده اید. کارهای بزرگ را باید به دست افراد با تجربه و متخصص بسپارید. استفاده از چنین روشی می‌تواند یک انقلاب بزرگ در کسب و کار شما باشد. قطعا اگر این کار به صورت حرفه‌ای و دقیق انجام نشود، به جز اسراف هزینه‌ها می‌تواند به آینده کسب و کار شما ضربه بزند. یک تبلیغات بد از هر چیزی مضرتر است. به همین جهت مراجعه به یک تیم حرفه‌ای مهمترین قدم شما در این مسیر خواهد بود. تیم حرفه‌ای استودیو هشت و چهار، مفتخر است که تا به حال در این زمینه موفق بوده است. تیم متخصص، تجربه کافی، اعتبار بالا و خلاقیت منحصر به فرد، از ویژگی‌های خاص این مجموعه است.

پس به کلامی ساده‌تر، صفر تا صد کار طراحی و تدوین کمپین تبلیغاتی خود را به دستان توانمند هشت و چهار بسپارید و از نتیجه به دست آمده لذت ببرید. برای دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات لازم، با تیم پشتیبانی تماس برقرار کنید.