با عبارت تدوین استراتژی برند آشنایی دارید؟ اگر در حوزه کسب و کار فعالیت دارید و قصد دارید برند خودتان را بسازید و آن را به نقطه‌ای برسانید که شهره عام و خاص شود، باید مسیر رسیدن به آن را مشخص کنید. تفاوتی ندارد در چه شغل و حوزه‌ای فعالیت می‌کنید، برندینگ می‌تواند انقلابی در کار شما و درآمدزایی شما باشد. ساده‌تر بگوییم، آینده بازار متعلق به برندها خواهد بود، همانطور که الان هم کسب و کارهایی که روی برند خود سرمایه گذاری کرده‌اند، بسیار موفق‌تر هستند. در این مطلب قصد داریم با مسئله تدوین استراتژی در برندینگ و برندسازی آشنا شویم و نکات طلایی آن را در اختیار شما قرار دهیم. اگر به دنبال رسیدن به قله‌های موفقیت هستید، همراه ما باشید.

تدوین استراتژی برند
تدوین استراتژی برند

تدوین استراتژی برند چیست؟

برای پاسخ دادن به سوال تدوین استراتژی برند چیست؟ ابتدا باید با کلمات مفهومی در این عبارت آشنا شویم. استراتژی، را در این زمینه می‌تواند به نقشه کشی و ترسیم افق یا سند چشم انداز تعریف کرد. در واقع کلیه برنامه‌ها و مسیرهایی که برای رسیدن به موفقیت در نظر می‌گیرید، نوعی استراتژی به حساب می‌آید. برندینگ را هم که به خوبی می‌شناسید. شهرت گرفتن کسب و کار شما با نام و لوگوی اختصاصی و تبدیل شدن شما به یک مرجع در آن کار، از مسائل برندینگ است. حالا استراتژی و برند را در کنار هم قرار دهید. به کلامی ساده و خودمانی، به برنامه‌های بلند مدت شما برای دسترسی به اهداف بلند مدت و کسب درجات مختلف در حوزه برندسازی، تدوین و تنظیم استراتژی برند می‌گویند.

تصور کنید قصد قبول شدن در یک رشته خاص را دارید و می‌خواهید برای آن کنکور دهید. کلاس‌های فوق العاده شرکت می‌کنید، از کتب راهنما و کمکی استفاده می‌کنید، وقت خود را تنظیم می‌کنید تا در یک روز فلان ساعت درس بخوانید، همه این موارد یعنی شما در حال تعیین استراتژی برای رسیدن به موفقیت هستید. این مسئله در برندسازی نیز وجود دارد. یعنی برای اینکه بتوانید به یک برند برتر و خوب تبدیل شوید، به استراتژی نیاز دارید.

اهمیت تدوین استراتژی در برندینگ

همانطور که گفتیم، دنیای امروز و فردای بازار در دست برندها خواهد بود. اهمیت تدوین استراتژی برند درست به اندازه تمام کسب و کار شماست. بسیاری از افراد، کار زیاد می‌کنند و زحمت فراوانی را در حوزه کسب و کار خود می‌کشند، اما نمی‌توانند به قله برسند. مشکل این است که امروزه زیاد کار کردن مهم نیست، هوشمند کار کردن مهم است. شخصی که در یک دریا، بی هدف پارو می‌زند، به ساحل نخواهد رسید. تعیین استراتژی در برند، فعالیت شما را هوشمند می‌کند. در دنیایی که کسب و کارها در حال برندسازی هستند، اگر به این مسئله توجه نکنید، جا می‌مانید و دیگر نمی‌توانید رقابت کنید. شرکت‌های بزرگ را در حوزه‌های مختلف ببنید، بدون برندسازی هیچگاه به این جایگاه نمی‌رسیدند.

داشتن استراتژی برای برند یعنی طی کردن یک مسیر مشخص و تعیین شده برای رسیدن به موفقیت و جایگاه ویژه و همیشگی. تصور کنید، فعالیت شما تبدیل به یک برند شود، دیگر به دنبال سود و پول نخواهید رفت، بلکه این پول است که به دنبال شما خواهد آمد. پس اهمیت این مسئله را در چند گزاره می‌توان خلاصه کرد.

  • تضمین جایگاه کسب و کار
  • افزایش نرخ درآمد و سود
  • تضمین آینده شغلی
  • حضور در بازارهای بزرگتر
  • به وجود آمدن موقعیت گسترش کسب و کار
  • توانایی رقابت
  • شهرت و مقبولیت اجتماعی
  • ارزش و اعتبار بخشیدن به فعالیت شما
اهمیت تدوین برند
اهمیت تدوین برند

مراحل استراتژی برند چیست؟

برخی از صاحبان مشاغل و فعالیت‌ها، به محض شنیدن نام برندینگ و برندسازی، ذهنشان به سمت طراحی لوگو، ساخت آرم و نام اختصاصی می‌رود. در حالی که برند مسئله‌ای فراتر و وسیع‌تر است. تدوین استراتژی برند یعنی در نظر گرفتن یک گسترده وسیع از فعالیت‌ها و برنامه‌های کلی و جزئی. هدف از این کار، رسیدن به مقاصدی در طولانی مدت است. این مقاصد می‌تواند آگاهی بخشیدن، کسب شناخت، ارزش دهی و کسب اعتبار باشد. امروزه استراتژی در برند یک دانش و تخصص حرفه‌ای است. در این مسیر دو نوع مرحله وجود دارد. برخی از مراحل کلی هستند که در همه برندها پیاده می‌شوند. برخی دیگر جزئی هستند که با توجه به شرایط کسب و کار تدوین می‌شوند. در ادامه به برخی از این مراحل اشاره می‌کنیم.

  • تدوین هویت برند

برند یک شناسنامه و یک پرچم است. تا زمانی که یک برند هویت نداشته باشد، نمی‌تواند قدمی به سمت موفقیت بردارد. هویت برند، یعنی شخصیت و پرستیژ کاری شما. اگر هویت برند شما به خوبی انجام شود، قدرت چانه زنی و ارزش دهی برند شما را افزایش می‌دهد. در واقع باید شخصیت برند را طوری تدوین کنیم، که خاص‌تر از دیگر رقیبان باشد. هویت برند شما مانند یک انسان است، پس برای آن شخصیت قائل شوید.

  • ترسیم هدف برند

قرار است به کجا برسید؟ برای اینکه بتوانید برندسازی موفقی داشته باشید، باید هدفتان را مشخص کنید. در واقع باید بدانید قرار است به کجا بروید و کدام نقطه‌ها را فتح کنید. به عنوان مثال قصد دارید برندتان در سطح شهر، اعتبار بگیرد و یا نه هدف بزرگتری دارید و می‌خواهید در کل کشور شناخته شوید. طبیعی است که استراتژی برای هر هدف متفاوت است. به عنوان مثال هزینه‌ و منابعی که برای برندسازی در وسعت یک شهر استفاده می‌شود، قابل مقایسه با مقیاس کشور و یا بازار جهانی نیست. البته اهداف می‌توانند پله‌ای باشند و از اهداف کوچک تا بزرگ دسته بندی شوند.

  • تعیین مخاطب هدف

اگر مدرس زبان انگلیسی باشید، باید بیشتر تمرکز خود را روی دانش آموزان و دانشجویان صرف کنید. اگر سازنده سازه‌های مختلف مانند پله هستید و یا مصالح ساختمانی دارید، باید با ساختمان سازها ارتباط برقرار کنید. در هر حوزه‌ای ابتدا باید مخاطب هدف خود را شناسایی و تمرکز خود را وقف انجام کنید. با داشتن برنامه بلند مدت و دقیق برای مخاطبان، می‌توانید در حوزه کاری خود بین علاقه مندان و مشتریان آن حوزه، ارزش و اعتبار کافی را کسب کنید و تبدیل به یک برند برتر شوید.

  • تحلیل بازار

برای داشتن تدوین استراتژی برند باید بدانید در بازار چه خبر است. تا زمانی که تحلیل درستی از بازار نداشته باشید نمی‌توانید هوشمند عمل کنید. باید بتوانید شکاف‌ها و کمبودهای بازار را تشخیص دهید تا بتوانید جای خود را برای ورود پیدا کنید. در تحلیل بازار باید نقاط ضعف و قوت رقبا را بررسی کنید و از آنها در مسیر تدوین استراتژی کمک بگیرید.

  • تنظیم تگ لاین

احتمالا برای شما هم پیش آمده باشد که با شنیدن یک جمله یک برند خاص به ذهنتان خطور کند. اگر تبلیغات تلویزیونی را مشاهده کنید، می‌بینید که هر برند برای خودش یک تگ لاین اختصاصی دارد. تگ لاین در واقع عبارت است از یک جمله یا عبارت مختصر و مفیدی است که در ذهن مخاطب نقش می‌بندد. این عبارت می‌تواند به نوعی معرف فعالیت شما یا یک عبارت خاص و جذاب در مورد کار شما باشد. در هنگام انتخاب تگ لاین باید روی کلمه به کلمه آن فکر کنید و انتخاب درستی داشته باشید زیرا این عبارت می‌توانید موقعیت و جایگاه شما در بازار را نشان دهد.

ترسیم استراتژی برند
ترسیم استراتژی برند

چگونه استراتژی برند را تدوین کنیم؟

ما اصلی‌ترین گزاره‌های تدوین استراتژی برند را در اختیار شما قرار دادیم، اما واقعیت این است که حتی با دانستن این مطالب نمی‌تواند یک مسیر کامل و جامع برای برندینگ ترسیم کرد. در واقع ساخت استراتژی مانند مهندسی ساختمان است. شاید بتوانید در اینترنت نحوه ساخت یک ساختمان را مطالعه کنید، اما تا زمانی که مهندس نباشید و یک تیم ساخت در دسترس شما نباشد، نمی‌توانید ساختمان بسازید. تعیین استراتژی برای برندینگ نیز به همین صورت است. در واقع این کار نیاز به دانش‌های مختلف، مانند مارکتینگ، اقتصاد، قدرت تحلیل و شناخت کافی از مسائل فنی دارد. در کنار این دانش‌ها، مهارت و تجربه نیز اهمیت بسیار زیادی دارید. در واقع به زبانی ساده، شما به تیم استراتژیست برند نیاز دارید.

یک تیم حرفه‌ای و با تجربه، به خوبی پیچ و خم مسیر را بلد است و مانند یک راه بلد شما را زودتر به مقصد می‌رساند. یک تیم حرفه‌ای به شما می‌گوید چه زمانی تبلیغ کنید، به چه صورت تبلیغ کنید، در کجا تبلیغ کنید، برای تاثیرگذاری بیشتر چه کار کنید و به صورت کلی، یک نقشه گنج در اختیار شما قرار می‌دهد. استراتژی برند در دنیای امروز مسئله بسیار مهمی است که هر کسب و کاری به آن نیاز دارد. اگر می‌خواهید هم قدم با دنیا و رقبا قدم بردارید، خواه ناخواه باید به سمت تدوین استراتژی برای برند خود قدم بردارید.

شرکت برندینگ
شرکت برندینگ

هشت و چهار همراه شما در تدوین استراتژی برند

دغدغه‌ها و سردرگمی‌ها را کنار بگذارید. اگر نمی‌دانید چگونه و از چه روشی بهترین تدوین استراتژی برند را به دست آورید، از تیم حرفه‌ای استودیو هشت و چهار کمک بگیرید. این مجموعه به شما کمک می‌کند تا به صورت اختصاصی و مناسب با شرایط شما و کسب و کارتان، مسیر برندسازی موفق را به دست آورید. همانطور که گفتیم، در این مسیر، داشتن تجربه و مهارت اهمیت بسیار زیادی دارد. این دو ویژگی‌ را می‌توانید در این مجموعه پیدا کنید. هشت و چهار از کادری جوان، متخصص، با تجربه و خلاق تشکیل شده است که توانایی انجام صفر تا صد تدوین و اجرای استراتژی برند شما را دارد.

هم اکنون می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر، با تیم پشتیبانی تماس برقرار کنید.