همیشه قرار نیست سایت‌ها فروشگاهی باشند و یا خدماتی را ارائه کنند. اینترنت و فضای مجازی یک بستر فوق العاده برای فعالیت‌های آموزشی، ارائه برنامه‌ها و برگذاری کلاس‌ها است. طراحی سایت آموزش این زمینه را فراهم می‌کند که شما در بستر اینترنت و با موضوعات مد نظرتان به فعالیت‌های آموزشی مشغول شوید. البته این موضوع بسیار گسترده است و ابعاد مختلفی را زیر چتر خود جای می‌دهد. در این مطلب قصد داریم همه چیز را درباره سایت‌های آموزشی، اهداف آنها، مزایایی که دارند، طراحی و هزینه‌های آن بررسی کنیم. اگر فکر راه اندازی چنین سایتی هستید، همراه ما باشید در مجموعه استودیو هشت و چهار تا بهترین مسیر را پیدا کنید.

طراحی سایت آموزشی

تفاوت سایت آموزشی و دیگر سایت ها

در گذشته و در مطلب انواع طراحی سایت توضیح دادیم که سایت‌ها بنا بر نوع کاربردی که دارند دسته بندی می‌شوند. طراحی و تنظیم سایت‌ها نیز بر اساس همین کارایی‌ها انجام می‌شود. به عنوان مثال برای یک سایت فروشگاهی برخی از امکانات و بخش‌ها لازم است که باید در نظر گرفته شود. تصور کنید یک مغازه دارید و می‌خواهید از آن استفاده کنید. اگر قصد افتتاح فروشگاه داشته باشید، باید یک دکور و تجهیزات خاص را استفاده کنید. اگر قصد وارد شدن به یک کار خدماتی را داشته باشید، مانند مشاوره املاک، به تعدادی میز و صندلی نیاز دارید. برای ایجاد یک محیط آموزشی هم به تجهیزات مربوط به آموزش نیاز دارید. در سایت هم مسئله به همین صورت است.

برای راه اندازی و طراحی سایت آموزش باید یک استراتژی خاص داشته باشید. ابتدا باید هدف و کارایی مورد نظر خود را پیدا کنید. در این مورد توضیحاتی ارائه خواهیم کرد. بعد از پیدا کردن هدف و موضوع باید امکانات مورد نیاز خود را بررسی کنید. در یک سایت آموزشی همه چیز باید جذاب و در دسترس باشد. بسترهای مورد نیاز باید در نظر گرفته شود. در این سایت‌ها محتوا بسیار اهمیت دارد. در واقع اصلی‌ترین و مهم‌ترین چیز در یک سایت آموزشی، محتوای آن است. محتوا باید کاملا مطابق اهداف پیش برود. در آخر، باید سایت را معرفی کنید و آن را به نمایش بگذارید. صدها سایت آموزشی وجود دارد، باید بتوانید رقابت کنید و در میان آنها سر بیرون بیاورید.

 

انواع سایت با محتوای آموزشی

طراحی سایت آموزش با توجه به نوع مدل سایت انجام می‌شود. این مدل از سایت‌ها به دو صورت هستند.

  • آموزش آفلاین

این مدل از سایت آموزشی که بیشترین درصد را به خود اختصاص داده است، بر پایه تولید محتوا فعالیت می‌کند. در این سایت خواه بر روی یک موضوع مشخص و یا چند موضوع مختلف محتوا تولید می‌شود. مثلا سایتی را راه اندازی کرده‌ایم برای آموزش فتوشاپ، در این سایت روزانه مطالب آموزشی مانند ترفندها و آموزش‌های فتوشاپ را بارگذاری می‌کنیم. همانطور که می‌دانید امروزه بیش از ۴۰ درصد جستجوهای کاربران مربوط به محتواهای آموزشی است. سایت‌هایی که محتوای آموزشی دارند، نرخ بازدید فوق‌العاده‌ای را به خود اختصاص می‌دهند. این نرخ بازدید می‌تواند تبدیل به کسب درآمدی شگفت انگیز شود. پس در واقع آموزش‌های این سایت آفلاین است و به صورت ارائه‌ای انجام می‌شود.

  • آموزش آنلاین

اینترنت یک فضای شگفت انگیز برای برگذاری کلاس‌ها ایجاد کرد. حالا با طراحی وب سایت آموزش می‌توان کلاس‌های درسی و آموزشی را به اینترنت منتقل کرد. این کار باعث می‌شود که دیگر به مکانهای فیزیکی احتیاجی نباشد. همچنین می‌توان از سراسر کشور و حتی کشورهای مختلف، افراد را جذب کرد. این سایت‌ها نیاز به یک سامانه یکپارچه و دقیق دارند. افراد باید بتوانند به صورت آنلاین در کلاس‌ها شرکت کنند و از خدمات سایت بهره مند شوند. هرچند کار پیچیده‌ای است اما بسیار موفقیت آمیز و پرسود است.

امکانات مورد نیاز برای سایت آموزشی

بعد از آنکه تصمیم به طراحی سایت آموزش گرفتیم، باید قبل از هر چیز امکانات مورد نیاز آن را بررسی کنیم. این امکانات و قابلیت‌ها باعث می‌شود که سایت برای کاربران جذابیت بیشتری داشته باشد و استفاده از آن مفیدتر و راحت‌تر باشد. برخی از این امکانات برای این سایت‌ها بسیار اهمیت دارند. در ادامه نمونه‌های مهم را بررسی می‌کنیم.

  • در دسترس بودن محتوا و داشتن دسته بندی

ساده بودن دسترسی یکی از مهمترین نکاتی است که باید در سایت آموزشی رعایت شود. تصور کنید خودتان یک کاربر هستید و وار یک سایت با موضوع آموزش فتوشاپ شده اید. به دنبال مطلبی مانند رتوش عکس هستید، آیا دوست ندارید به سرعت آن را پیدا کنید؟ قطعا اگر دسترسی به مطالب راحت نباشد، کاربران در سایت شما نخواهند ماند. به همین جهت باید یک دست بندی کامل و جامع درست کنید. مطالب را مطابق با دسته بندی‌ها تعیین کنید. همچنین لازم است عنوان اصلی محتوا را واضح و روشن ذکر کنید تا مخاطب مطلب مورد نظر خود را پیدا کند.

  • رسپانسیو بودن

امروزه بیش از ۶۰ درصد کاربران اینترنت از تلفن‌های همراه هوشمند برای ورود به سایت‌ها استفاده می‌کنند. تلفن‌های همراه همیشه در دسترس هستند و به راحتی به اینترنت متصل می‌شوند. به همین جهت باید توجه کنید که سایت شما به حالتی طراحی شود که هنگام استفاده از نسخه موبایل مشکلی برای کاربر نداشته باشد. به این حالت رسپانسیو گفته می‌شود. نوع طراحی رسپانسیو به صورتی است که چینش سایت برای موبایل و تب لت مناسب باشد.

  • معرفی مجموعه و سایت آموزشی

تفاوتی نمی‌کند یک سایت آموزش آفلاین باشید و یا یک آموزشگاه حرفه‌ای. در هر حالت باید خودتان را به کاربران معرفی کنید. به همین جهت باید بخشی برای معرفی سایت و خدماتتان در نظر بگیرید. در بخش معرفی مجموعه باید به خوبی خودتان و اهدافتان را به کاربران معرفی کنید. همچنین باید شماره تماس، آدرس، مدارک مهم، اعتبار نامه و هر آنچه که دارید را در این بخش بگذارید.

  • فیلد اخبار آموزشی

سایت‌های آموزشی مربوط به آموزشگاه‌ها و مراکز آموزشی مانند مدارس، باید دارای فیلد خبری باشند. در این فیلد اخبار مربوط به مسائل آموزشی، اساتید، نحوه تشکیل کلاسا، زمانبندی کلاس‌ها و… قرار می‌گیرد. این فیلد باید دائما به روز شود و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار کاربر قرار دهد.

  • ثبت نام و پنل شخصی

داشتن پنل شخصی و ورود به سایت به عنوان کاربر یک بخش ویژه در طراحی سایت آموزش است. آموزشگاه‌ها باید پنلی را به دانش آموزان اختصاص دهند که در آن کلاس‌ها، نمرات و مسائل مربوط به آموزش آنها فراهم باشد. برای سایت‌های آموزش آفلاین در این پنل می‌توان بخش خرید دوره را جا داد.

  • پشتیبانی (افلاین و آنلاین)

بسیاری از اوقات پیش می‌آید که کاربران در سایت نیاز به پشتیبانی دارند. به عنوان مثال برای شرکت در کلاس به مشکل خورده اند، یا فرایند خرید دوره آنها مشکلی دارد. برای کلیه اتفاقات این چنینی شما باید پاسخگو باشید. به جهت رفاه حال کاربران بخشی با عنوان پشتیبانی به صورت آنلاین و یا آفلاین با ارسال نقطه نظرات و سوالات باید در نظر گرفته شود.

  • پرسش و پاسخ

در طراحی وب آموزشی باید بخشی را به عنوان سوالات متداول ایجاد کرد. قطعا یک سری سوالات به صورت کلی برای همه وجود دارد. به جای آنکه بخواهید کاربر را در ابهام قرار دهید و یا او را منتظر پاسخ خود نگه دارید، خودتان سوال بپرسید و جواب بدهید. در بخش سوالات متداول بیشترین سوالات و مسائل مربوط به سایت به صورت پرسش و پاسخ قرار می‌گیرد.

دیگر امکانات سایت آموزشی
  • فیلد اخبار دوره‌ها
  • فیلد جستجو در مطالب
  • دانلود نمونه سوالات، جزوه‌ها و آموزش‌ها
  • گالری تصاویر و مدیا
  • معرفی کتاب‌ها و آموزشات
  • نظرسنجی آنلاین
  • معرفی شبکه‌های اجتماعی وابسته به سایت
  • ثبت نام اساتید و همکاران
امکانات سایت آموزشی
هزینه طراحی وب سایت آموزش چقدر است؟

برای طراحی سایت آموزش چقدر باید هزینه کنیم؟ این یک سوال مهم و دغدغه بزرگ برای همه علاقه‌مندان به این کار است. مطمئن باشید به هیچ عنوان نمی‌توان به این صورت مبلغ دقیقی برای این کار تعیین کرد. برای اینکه هزینه‌ها به دست بیاید باید به عوامل مهمی توجه کرد. نوع سایت، نوع طراحی، وسعت کار، امکانات مورد نیاز سایت، درخواست‌های کارفرما از طراح، موضوع سایت و هزینه‌های سئو جزو موضوعات تاثیرگذار در محاسبه قیمت طراحی این نوع از وب سایت‌ها است.

شاید بپرسید سئو چرا به مسئله طراحی اضافه شد؟ قطعا سئو یکی از مهمترین و اصلی‌ترین پایه‌های یک سایت است. شما اگر قوی‌ترین، زیباترین و دقیق‌ترین سایت را هم داشته باشید، اما سئو آن ضعیف باشد، به هیچ جا نمی‌رسید. برای آشنایی بیشتر با این مسئله می‌توانید مطلب سئو سایت را مطالعه کنید. به هر حال مهم این است که شما یک کار حرفه‌ای انجام دهید و در عین حال هزینه منصفانه پرداخت کنید. از آنجا که علم طراحی وب سایت، در دسترس همه نیست، برخی از افراد قیمت‌های غیرمنصفانه اعلام می‌کنند.

طراحی سایت آموزشی
طراحی سایت آموزشی

 

طراحی تخصصی و کم هزینه سایت آموزشی با استودیو هشت و چهار

برای طراحی سایت آموزش چه ویژگی‌هایی مد نظر دارید؟ تخصصی، حرفه‌ای، خاص و متفاوت، سرعت بالا، سئو خوب، هزینه‌های منصفانه و خلاصه یک پک کامل از ویژگی‌های مثبت را اگر مد نظر دارید به پیشنهاد ما گوش کنید. مجموعه استودیو هشت و چهار یک تیم تخصصی در زمینه طراحی وب سایت و سئو آن است. این تیم با ارائه کار هدفمند و متعهدانه، مسیر رسیدن به قله را برای شما هموار و مشخص می‌کند. هشت و چهار رزومه و سابقه بسیار موفقی در این زمینه ها دارد. هم اکنون افتخار همکاری با بسیاری از شرکت‌ها، آموزشگاه‌ها و مراکز مختلف را داریم. شما هم می‌توانید در این مسیر همراه و همکار ما باشید.