بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی از روش‌های مؤثر جذب و ارتباط با مشتریان جدید و نگهداری مشتریان فعلی است. با توجه به افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جامعه، توانایی بهره‌برداری از این شبکه‌ها به‌منظور ترویج محصول یا خدمت، جلب توجه، افزایش اعتبار و ایجاد یک شناخت قوی در بین مشتریان بسیار مهم شده است. در ادامه قرار است مهمترین شبکه های اجتماعی برای بازاریابی را معرفی کنیم. این کار به شما کمک می‌کند از سرمایه بزرگ اینترنت بهترین استفاده را ببرید. همراه ما باشید در مجموعه استودیو هشت و چهار.

شبکه های اجتماعی برای بازاریابی
شبکه های اجتماعی برای بازاریابی

ضرورت حضور بازاریابی در شبکه های اجتماعی 

سال هاست که شبکه های اجتماعی نقش پر رنگی در زندگی بشر معاصر یافته اند. از نتایج این نقش می توان اشاره کرد به تغییر سبک کسب و کار از روش سنتی به بازاریابی دیجیتال نوین. امروزه شغل های زیادی ادامه حیات خود را در گرو انواع تبلیغات بویژه تبلیغات در فضای مجازی می دانند.انواع شبکه های اجتماعی مختلفی وجود دارند که در این مطلب به شرح نقش مهمترین آنها در رابطه با بازاریابی دیجیتال پرداخته شده است. از جمله مهمترین شبکه های اجتماعی برای بازاریابی می توان توییتر، اسلایدشیر، لینکدین، اینستاگرام و پینترست را نام برد.

 

شبکه های اجتماعی مهم برای بازاریابی

مهمترین شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی شامل فیسبوک، توییتر، لینکداین، اینستاگرام و یوتیوب هستند. هر کدام از این شبکه‌ها مخاطبان و محتوای مختلفی را در بر می‌گیرند، بنابراین کسب و کارها باید به توجه به نوع فعالیت خود و مخاطبین هدف، بهینه‌سازی راهبردهای بازاریابی خود را انتخاب کنند. نحوه استفاده از این شبکه ها و آشنایی با تکنیک های رتبه گیری و سئو در آنها می‌تواند تفاوت های بزرگی را در کسب و کار شما ایجاد کند. در ادامه به نعرفی کلی این شبکه های ارزشمند می‌پردازیم.

  • اینستاگرام

اینستاگرام پلت فرم بصری رسانه ی اجتماعی است. این سایت در ۶ اکتبر  ۲۰۱۰ به بازار عرضه شد و بیش از ۴۰۰ کاربر فعال دارد و صاحب فعلی آن شرکت متا است. بیشتر کاربران اینستاگرام پست هایی راجع به مسافرت،فشن، غذا، هنر و موضوعات مشابه می گذارند. اینستاگرام فیلترهای خاصی برای ادیت عکس و ویدئو دارد. تقریبا ۹۵ درصد کاربران اینستاگرام از فیسبوک استفاده می کنند. اینستا یکی از بهترین شبکه های اجتماعی برای بازاریابی محسوب می‌شود.

اینستاگرام از ترکیب دو واژه telegram و Instant camera تشکیل شده است که به معنی رساندن پیام فوری از طریق تصویر است. این شبکه اجتماعی محبوب در سال ۲۰۱۰ توسط کوین سیستروم و مایک کریگر راه اندازی شد. تنها دو ماه بعد از تاسیس این شبکه اجتماعی بود که کاربرانش از مرز یک میلیون عبور کردند و این شبکه به یکی از قدرتمندترین شبکه ها تا کنون تبدیل شد. این شبکه اکنون به ۱ میلیارد کاربر دست پیدا کرده است و روزانه حدود ۴۰۰ میلیون استوری در آن پست می‌شود.

همچنین برای به نمایش گذاشتن فرهنگ شرکت، افراد پشت پرده (کارمندان،کارشناسان و..)، معرفی برنامه‌ها و محصولات، استفاده از اینستاگرام فرصت خوبی است بنابرین کسب و کارهای مرتبط با صنعت بوم گردی ، گردشگری ،صنایع دستی و هتلداری می توانند در این محیط کسب و کار خود را تبلیغ کنند و رونق دهند. در حال حاضر این شبکه اجتماعی در ایران، بهترین بستر برای رشد کسب و کارهای اینترنتی محسوب می‌شود.

اینستاگرام برای بازاریابی
اینستاگرام برای بازاریابی

 

  • توییتر

توییتر با شیوه منحصر به فرد و خاص خودش توجه بسیاری از شرکت‌ها را به خود جلب کرده و به همین دلیل، به انتخاب خوبی برای بازاریابی شرکت‌ها تبدیل شده است.توییتر این بستر را برای شرکت‌ها مهیا کرده که  اخبار خود واظهار نظر خود را در مورد مسائل بیان مورد نظر خود را بیان کنند؛ که این عامل باعث افزایش شهرت برند، ارتقای نام تجاری و ارتباط با مشتریان به صورت موثر و کارآمد می‌شود. موفقیت در توییتر می‌تواند به افزایش قدرت برند شما کمک کند. مسئله اصلی در توییتر فروش نیست، بلکه برندسازی است.

نقش توییتر در بازاریابی
نقش توییتر در بازاریابی

–  لینکدین در ۵ مه ۲۰۰۳ وارد بازار شبکه های اجتماعی شد. لینکدین معروفترین سایت رسانه اجتماعی برای روابط کاری حرفه ای است .لینکدین برای افرادی که در یک رسته شغلی هستند جهت برای نمایش اطلاعات و آمار مربوط به بازاریابی مفیداست. ۷۹ درصد بازاریابان جهانی معتقدند که لینکدین می‌تواند منبع خوبی برای تولید سرنخ فروش و هدایت مخاطبان به سایت برای تبدیل شدن به مشتری باشد. لینکدین در میان کارفرماها و کارجوها طرفداران زیادی پیدا کرده به طوری که صاحبان کسب و کار می توانند در آن پروفایل های افراد را بررسی کنند و اگر سوابق کارجویی را مناسب دیدند به آن ها پیشنهاد مصاحبه می دهند. لینکدین کاربردهای مختلفی مثل جستجوی کار، تولید محتوا و اشتراک گذاری تجربه های شغلی دارد.

لینکدین
لینکدین

 – پینترست نسبت به بقیه رقبایش شبکه اجتماعی تازه واردی است که در مارس ۲۰۱۰ به بازار شبکه های اجتماعی عرضه شد. پینترست تابلو اعلانات دیجیتال دارد و بازاریابان می توانند محتوایشان را در آن تبلیغ کنند. پینترست در سپتامبر ۲۰۱۵ دارای ۱۰۰ میلیون کاربر شد. پینترست مناسب این کسب و کارها است: کسب و کارهای آموزشی مثلا برای دانش آموزان و دانشجویان به جهت ایده گیری تولید پاورپوینت، تجارت های کوچکی که مخاطب هدفمندشان را زنان تشکیل می دهند چون بیش از نیمی از بازدیدکنندگان آن، زنان هستند. پینترست یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی برای بازاریابی تصویری بصری است که در آن کاربران می توانند عکس، ویدیو، اینفوگرافیک اشتراک گذاری کنند.پ

پینترست در دیجیتال مارکتینگ
پینترست در دیجیتال مارکتینگ
  • یوتیوب

یوتیوب به عنوان یکی از بزرگترین پلتفرم‌های ویدیویی در جهان، می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی در نظر گرفته شود. با ایجاد کانال کسب‌وکار، ارائه ویدیوهای آموزشی، تبلیغات ویدیویی و محتوای تفریحی، کسب و کارها می‌توانند با مخاطبان خود در ارتباط باشند و آن‌ها را جذب کنند. کسب درآمد از یوتیوب روش های مستقیم و غیر مستقیم دارد که لازمه آنها، آشنایی کامل با این پلتفرم است. 

دیجیتال مارکتینگ با یوتیوب
دیجیتال مارکتینگ با یوتیوب

مهمترین نکته در بازاریابی شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی برای بازاریابی زمینه بسیار شگفت انگیزی را فراهم کرده اند. اما زمانی می‌توان تمام سود را از آنها به دست آورد که قاعده رفتار با آنها را بلد باشیم. این شبکه ها مثل آدم هایی هستند که لازم است نحوه برخورد با آنها را یاد بگیریم. مسئله همیشه فروش مستقیم نیست. شما باید بتوانید با این شبکه ها برندسازی کنید، اعتماد کسب کنید، مشتریان ثابت پیدا کنید، خودتان را معرفی کنید و در نهایت فروش داشته باشید. طی کردن این مسیر اصولی شما را به نقطه ای می‌رساند که دیگر نگران فروش یا کسب درآمد نخواهید بود، بلکه فرکتان را درگیر توسعه کار خواهید کرد. این فرایند بسیار حساس نوعی دیجیتال مارکتینگ حرفه ای است. 

با توجه به توضیحات بالا باید در نظر بگیریم که در مورد بهره گیری از انواع شبکه های اجتماعی برای بازاریابی نوع دسترسی و سلیقه مردم هر کشوری با کشوری دیگر متفاوت است.برای اینکه واقعا بفهمید برای بازاریابی کسب و کار شما کدام شبکه اجتماعی مهمتر و بهتر است باید این شاخص ها را در نظر بگیرید: محتوا، بودجه شما برای معرفی و تبلیغات محصول  و خدماتتان، تحلیل اقدامات رقبا، شناخت نوع مخاطبانتان و اینکه آنها بیشتر در کدام شبکه اجتماعی حضور دارند. شرکت استودیو هشت و چار با تجربه و تخصصی که دارند ارائه دهنده خدماتی در رابطه با تولید محتوا، سئو ، انواع عکاسی های تبلغاتی و صنعتی، طراحی سایت، دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا و… می پردازد. درصورت رونق بازاریابی کسب و کارتان با ما در ارتباط باشید.

 

 ضرورت طراحی سایت در کنار شبکه های اجتماعی

طراحی سایت حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا به مشتریان بیشتری دسترسی داشته باشید و به صورت آنلاین فعالیت کنید. اما طراحی سایت به تنهایی کافی نیست و برای رشد کسب و کار شما، باید در کنار طراحی سایت به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیز بپردازید.

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند برای شما فرصتی بسیار ارزشمند باشند تا با مخاطبان خود در ارتباط باشید و محتوای خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. اما در نهایت بدون داشتن سایت، انگار در یک فروشگاه اجاره ای کار می‌کنید. طراحی سایت مزایایی دارد که می‌توانید آن را در مزایای طراحی سایت اختصاصی مطالعه کنید. قطعا اگر می‌خواهید کسب و کار شما ریشه دار شود و رشد بسیار خوبی را داشته باشید، از این کار غافل نشوید.

با توجه به اینکه رقابت در بازار آنلاین بسیار شدید است، باید تلاش کنید تا در هر دو حوزه طراحی سایت و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی حرفه‌ای عمل کنید تا بتوانید رقابت را در برابر رقبای خود برداشته و به رشد کسب و کار خود بپردازید. ما در استودیو هشت و چهار می‌توانیم همراه شما در این مسیر باشیم و موفقیت را به شما هدیه کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

نقش بسته بندی در بازاریابی و فروش 

چگونه فروش اینترنتی بسازیم؟