این روزها با گسترش اینترنت و استقبال روزافزون از آن و همچنین با به وجود آمدن کرونا، بسیاری از کسب و کارها به سمت آنلاین شدن رفته‌اند اما در اینجا سوالی که برای خیلی از افراد پیش می‌آید این است که انواع مدلهای کسب و کار اینترنتی چیست؟

با افزایش تعداد کاربران اینترنتی در سراسر جهان، ظرفیت بسیار بالایی برای کسب و کار اینترنتی وجود دارد. با این حال، برای رسیدن به موفقیت در این حوزه، شناخت مدلهای کسب و کار اینترنتی بسیار ضروری است. در واقع می‌توان گفت امروزه برای همه کار ها در اینترنت می‌توان شعبه درست کرد و مدل آنلاین آن را هم پیاده کرد. از فعالیت های فروشگاهی تا شرکتی و آموزشی. برخی از شغل های اینترنتی به صورت خاص و بدون سرمایه هستند. در این پست، به بررسی چند مدل کسب و کار اینترنتی مختلف پرداخته و نحوه‌ی کارکرد هر یک از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

مدلهای کسب و کار اینترنتی
مدلهای کسب و کار اینترنتی

انواع کسب و کار اینترنتی

شاید در وهله اول ورود به دنیای اینترنت و راه اندازی یک کسب و کار به نظر بسیار ساده و آسان باشد اما قبل از هر چیز باید انواع مدلهای کسب و کار اینترنتی را بشناسیم تا با یک انتخاب مناسب، اتلاف زمان و هزینه به حداقل برسد.

اگر بخواهیم به طور کلی ۳ تا از مدلهای کسب و کار اینترنتی را نام ببریم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کسب و کار از طریق فروش محصولات فیزیکی

در این مدل از کسب و کار، محصولات فیزیکی را باید در سایت‌های واسط مثل آمازون یا دیجی کالا و یا سایت فروشگاه اینترنتی خودمان به فروش بگذاریم.

این مدل مشاغل بسیار مورد استقبال مردم است زیرا آن‌ها می‌توانند قبل از خرید اطلاعات کاملی از محصول را بخوانند و سپس در بخش نظرات سایت نظر بقیه افراد را ببینند و در آخر هم به صورت غیرحضوری خرید کنند.

  • کسب و کار از طریق فروش خدمات

در این روش از مدلهای کسب و کار اینترنتی می‌توانید خدماتی که به صورت آفلاین ارائه می‌شود را بفروشید که این کار هم بازار خوبی دارد.

  • کسب و کار از طریق فروش اطلاعات

مزیت این روش نسبت به فروش محصولات فیزیکی این است که نیاز به انبار، فرایند ارسال و… ندارد و بدون هیچ محدودیتی امکان فروش در تمام ساعات شبانه روز وجود دارد.

اگر بخواهیم مثالی در این زمینه بزنیم می‌توانیم به فروش کتاب‌های الکترونیکی، فایل‌های صوتی و یا تصویری و… اشاره کنیم.

روش های کسب درآمد از طریق اینترنت

روش های مختلفی برای کسب درآمد از طریق اینترنت وجود دارد. در ادامه، به برخی از این روش ها اشاره خواهیم کرد:

  • فروش محصولات: شما می توانید با راه اندازی یک فروشگاه آنلاین، محصولات خود را به مشتریان فروش دهید و به این ترتیب درآمد کسب کنید.
  • فروش خدمات: شما می توانید خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه دهید و به این ترتیب درآمد کسب کنید. مثال‌هایی از خدمات آنلاین قابل ارائه عبارتند از: طراحی وب سایت، مدیریت شبکه های اجتماعی، ترجمه متون و …
  • بازاریابی وابسته: در این روش، شما به عنوان یک بازاریاب وابسته، محصولات دیگران را به مشتریان خود معرفی می کنید و در صورت فروش، پورسانتی را دریافت می کنید.
  • تبلیغات آنلاین: در این روش، شما می توانید تبلیغات آنلاین را برای شرکت‌ها و سایر کسب و کارها ارائه داده و به عنوان یک تبلیغ‌کننده درآمد خود را کسب کنید.

 

انواع مشاغل اینترنتی
انواع مشاغل اینترنتی

سوشیال مارکتینگ

سوشیال مارکتینگ یکی از روش‌های مهم تبلیغات آنلاین در مدل های کسب و کار اینترنتی به شمار می‌رود. در این روش، از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات، جذب مشتریان و افزایش فروش استفاده می‌شود. با ایجاد صفحات شخصی و کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، توییتر و فیسبوک، شما می‌توانید محصولات و خدمات خود را به مخاطبان مناسب معرفی کنید و از آن‌ها برای خرید و استفاده از محصولات شما دعوت کنید.

۱۲ مثال از مدلهای کسب و کار اینترنتی

کسب درآمد از طریق اینترنت بسیار متنوع و گسترده است که در اینجا درباره چند مورد از رایج‌ترین آن‎ موارد صحبت می‌کنیم:

  • طراحی گرافیک

اگر یک گرافیست هستید و علاقمند به فعالیت در این حوزه می‌باشید خیلی راحت می‌توانید فعالیت کنید. سایت‌های بسیاری هستند که واسط بین افرادی که دوست دارند به صورت فریلنسری (آزادکار) کار کنند و کارفرماها می‌باشند.

پس اگر در زمینه طراحی لوگو، بروشور، کارت ویزیت، پوستر، بنر و… استعداد دارید سایت‌های فریلنسری را دنبال کنید.

  • ساخت ویدئوهای آموزشی

مهم نیست تخصص شما در چه زمینه‌ای است فقط اگر تخصصی در هر رشته‌ای دارید کافی است تا با ضبط ویدئوهای آموزشی کار خود را شروع کنید.

برای فروش این ویدئوها می‌توانید یک سایت بزنید و همچنین از طریق آپارات یا یوتیوب کسب درآمد کنید. پس این نیز یکی دیگر از مدلهای کسب و کار اینترنتی است.

  • برگذاری دوره‌های آنلاین

سایت‌های بسیاری مثل ایسمینار و ایوند وجود دارند که شما می‌توانید از طریق ثبت نام در این سایت‌ها دوره‌های خود را به صورت آنلاین برگزار کنید و حتی از این طریق شناخته شوید.

  • تایپ کردن

تایپ کردن به عنوان یک شغل اینترنتی، اگر به درستی انجام شود، می‌تواند بسیار پر سود باشد. در واقع، با توجه به رشد فضای دیجیتال و نیاز به محتوای آنلاین، نیاز به افرادی که بتوانند متون را با سرعت و دقت تایپ کنند، فراوان شده است. اما باید توجه داشت که شغل تایپ کردن در خانه، همچنان نیاز به توجه به جزئیات و کیفیت دارد. برای مثال، اگر شما قصد دارید به عنوان یک تایپیست درآمدی کسب کنید، باید دقت کنید که درستی و صحت متون تایپ شده را حفظ کنید. همچنین، باید دقت کنید که مهارت‌های لازم برای تایپ کردن سریع و دقیق را داشته باشید.

  • فروش کتاب صوتی

امروزه زندگی به صورتی شده است که متاسفانه بسیاری از مردم حتی اگر به مطالعه هم علاقمند باشند اما فرصت آن را ندارند. از این را کتاب‌های صوتی بسیار طرفدار پیدا کرده است. پس اگر صدا و اعتماد به نفس خوبی دارید وقت را از دست ندهید و دست به کار شوید. فروش پادکست و کتاب صوتی یکی از بهترین مدلهای کسب و کار اینترنتی است.

  • ادمین شبکه های اجتماعی

با استقبال مردم از شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام یکی از شغل‌هایی که شکل گرفته است و بازار کار خوبی پیدا کرده، ادمین شدن است. کافی است تا در سایت‌های کاریابی و یا پیج‌های اینستاگرام به دنبال این شغل باشید. در مطلب ادمین شبکه های اجتماعی همه چیز را راجع به این شغل جالب و جذاب بیان کرده ایم.

  • طراحی سایت

این روزها بسیاری از کسب و کارها به فکر داشتن بک سایت برای خود هستند زیرا مردم بیشتر وقت خود را صرف وبگردی می‌کنند و حتی خریدهای خود را هم اینترنتی انجام می‌دهند. پس یکی از شغل‌هایی که می‌تواند بازار کار خوبی برای شما داشته باشد کار طراحی وب سایت است. طراحی سایت یکی از خدمات اصلی ما در مجموعه استودیو هشت و چهار است. بیشتر با این مبحث اشنا شوید.

 

انواع شغل های اینترنتی
انواع شغل های اینترنتی
  •  سئو سایت

وقتی کسب و کارها به سمت اینترنتی شدن پیش می‌روند طبیعی است که بازار کار سئو نیز رونق بیشتری می‌گیرد زیرا هر فردی که برای کسب و کار خود سایت دارد دوست دارد در صفحه اول دیده شود. از سئو سایت بیشتر مطالعه کنید.

  • برنامه نویسی

برنامه نویسی یکی از شغل‌های پرطرفدار و پردرآمد در عصر دیجیتال است. برنامه نویسان به کمک زبان‌های برنامه‌نویسی، نرم‌افزارهای مختلفی را طراحی و توسعه می‌دهند. این شغل نیازمند مهارت‌های فنی قوی، تفکر منطقی و ایده‌های خلاقانه است. برنامه نویسی می‌تواند به عنوان یک شغل اینترنتی با درآمد خوب و بهره‌وری بالا در بازار کار محسوب شود. با توجه به رشد سریع صنعت فناوری اطلاعات و به‌کارگیری هر بار بیشتر فناوری در حوزه‌های مختلف، نیاز به برنامه نویسان افزایش یافته است.

  • تولید  محتوا (نویسندگی)

اگر قلم خوبی دارید این شغل نیز مناسب شما است. می‌توانید از طریق سایت‌های کاریابی و یا فریلنسری پروژه‌های تولید محتوا یا کانتنت را بگیرید و انجام دهید.

  •  بازاریابی از طریق همکاری در فروش

بسیاری از افراد و یا سایت‌ها هستند که محصولات خود را در اختیار شما قرار می‌دهند و به ازای فروش آن محصولات شما پورسانت دریافت می‌کنید.

  •  فروش تبلیغات

آخرین مثال از مدلهای کسب و کارهای اینترنتی این است که اگر یک سایت یا مثلا یک پیج اینستاگرامی یا کانال تلگرامی پر بازدید دارید می‌توانید از طریق سفارش گرفتن برای تبلیغات کسب درامد کنید.

البته قطعا مدلهای کسب و کار اینترنتی فقط محدود به این ۱۲ نوع نمی‌باشد و بسیار وسیع‌تر است و این‌ها صرفا جهت ایده و آشنایی شما مطرح شده است. اگر می‌خواهید یک کسب و کار اینترنتی خوب راه بیاندازید باید متناسب با روحیات و استعدادهای خود کار مناسب را پیدا کنید.

شرکت خدمات دیجیتال مارکتینگ
شرکت خدمات دیجیتال مارکتینگ

استودیو هشت و چهار

مجموعه استودیو هشت و چهار در مسیر تحول مشاغل در حوزه دیجیتال مارکتینگ قدم برداشته و تا کنون توانسته در این حوزه و در زمینه برندینگ کارنامه بسیار موفقی را از خود به جای بگذارد.

در صورتی که نیاز به هر یک از خدمات داشتید می‌توانید نمونه کارهای ما را ببینید و با مشاوران ما در ارتباط باشید.