نوشتن کپشن در اینستاگرام به شدت با هوش کلامی شما و هنر نویسندگی‌تان در ارتباط است. اما رعایت نکته‌هایی باعث می‌شود کپشن‌ شما جذابتر شوند. کپشن‌های جذاب به رشد اینستاگرام کمک بسیاری می‌کنند. در این مقاله شما را با این نکات آشنا خواهیم کرد.

10 نکته برای نوشتن کپشن اینستاگرام

کپشن اینستاگرام چیست؟

 به متنی که زیر پست‌های اینستاگرام می‌نویسیم تا توضیحات بیشتری را در مورد آن پست به مخاطب بدهیم، کپشن اینستاگرام می‌گوییم. کپشن اینستاگرام شامل متن، ایموجی، #هشتگ و @منشن است.

نوشتن یک کپشن فوق العاده:

نوشتن کپشن در اینستاگرام در واقع یک مفهوم را اضافه می‌کند، شخصیت برندتان را نشان می‌دهد، مخاطبان را سرگرم می‌کند و یا مردم را برای انجام کاری متقاعد می‌کند. کپشن‌ها می‌توانند تا ۲۲۰۰ کاراکتر از جمله اموجی‌ها و تا ۳۰ هشتگ داشته باشند. البته این بدان معنا نیست که کپشن شما باید مقاله‌ای همراه با هشتگ و مملو از اموجی باشد. همانند هر نوشته‌ی وب خوب دیگری، کپشن اینستاگرام شما نیز باید توجه دیگران را به خود جلب کند و به‌راحتی خوانده و دنبال شود. همچنین باید مطابق با موضوع و مخاطبان صحبت کند. در این مقاله نحوه‌ی نوشتن کپشن‌هایی که مشارکت مخاطبان را افزایش می‌دهند را ملاحظه خواهید کرد.

چطور در اینستاگرام کپشن بنویسیم

 

 

۱۰ روش نوشتن کپشن در اینستاگرام:

۱. شناسایی مخاطب هدف.

مهم‌ترین نکته برای نوشتن کپشن مناسب و جذاب، شناسایی مخاطب هدف است.چه کسانی از ۱ میلیارد کاربر فعال اینستاگرام، مخاطبان شما هستند؟هرچه مخاطبان خود را بهتر بشناسید، راحت‌تر می‌توانید استراتژی بازاریابی اینستاگرام خود را مطابق با نیازها و انتظارات آنها تنظیم کنید.بعد از آنکه مخاطبین هدفتان را شناسایی کردید و پرسونای آنها را نوشتید می‌توانید به این سوال‌ها پاسخ دهید:

  • مخاطب من هدفم از نوشتن این کپشن را درک خواهد کرد؟
  •  استفاده از ایموجی برای مخاطب من مناسب است؟
  •  مخاطب من کپشن‌های طولانی را می‌خواند؟
  •  نوشتن محتوا با لحن محاوره برای مخاطب من مناسب است؟

کپشن اینستاگرام

۲. طول کپشن.

این نکته را به یاد داشته باشید که اکثر کاربران با سرعت زیادی از پست‌های اینستاگرام در فید خود را رد می‌شوند.اگر تردیدی دارید که مخاطبان شما کپشن‌های طولانی را می‌خوانند، آن را مختصر بنویسید.یک راه‌حل مناسب برای این کار این است که توضیحات مهم درباره پست خود را در محتوای تصویری (عکس یا ویدیو) جای دهید. برای این کار می‌توانید از پست‌های آلبومی استفاده کنید.اگر نگران بی کیفیتی عکس های پستتان هستید توصیه میکنم این مقاله دلیل تار شدن عکس ها را مطالعه بفرمایید.

 تکنیک خلاصه گویی در کپشن اینستاگرام

۳.مهم‌ترین کلمات  در نوشتن کپشن در اینستاگرام.

باز هم تکرار می‌کنم،مخاطبان شما فقط دو، سه خط اول کپشن شما را می‌بینند، بنابراین باید مطالب مهم را در ابتدای کپشن قرار دهید. و هر منشن و هشتگی که در نظر دارید را در انتهای کپشن قرار دهید.شروع با کلمات جذاب و خوب که در عین حال هدف شما را پشتیبانی می‌کند، مخاطب را به زدن دکمه “More” نیز تشویق می‌کند.

نکته اصلی در کپشن اینستاگرام

۴. ویرایش و بازنویسی کنید.

برای نوشتن کپشن در اینستاگرام وقت بگذارید و اصلا عجله نکنید. از نوشتن چند پیش‌نویس و ویرایش آنها نترسید، به خصوص اگر کپشن شما طولانی است.نوشتن مطالب عالی، چه محتوای آن طنز باشد، چه آموزشی و یا سرگرم کننده، به چندبار نوشتن و ویرایش کردن نیاز دارد.نه فقط در کپشن‌نویسی بلکه در مورد همه مطالبی که می‌نویسید خوب فکر کنید و چندبار نوشته‌های خود را ویرایش کنید تا مخاطب را بیشتر تحت تاثیر قرار دهید.مطمئن شوید که هر کلمه‌ای که می‌نویسید،  از محتوا و پیامی که می‌خواهید منتقل کنید پشتیبانی می‌کند. کلماتی را که به وضوح غیرضروری هستند، برای  هرچه بیشتر خلاصه نگه داشتن کپشن، حذف کنید.یک راه خوب به خصوص در اوایل شروع کار شما این است که از دوست یا همکاری بخواهید تا نوشته‌های شما را بخواند و ویرایش کند. یک نگاه جدید، اشتباهاتی را پیدا می‌کند که ممکن است بعد از این همه وقت خیره شدن به متن، از آنها غافل شده باشید.با استفاده از ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی مثل نوین هاب، می‌توانید اعضای تیم خود را در داشبورد اضافه کنید و آنها را مسئول خواندن و ویرایش کردن متن‌ها قبل از انتشار آنها کنید.

علایم نگارشی در کپشن اینستاگرام۵. از هشتگ‌ها هوشمندانه استفاده کنید.

در نوشتن کپشن در اینستاگرام از هشتگ‌هایی استفاده کنید که مربوط به پست و مخاطبان هدف شما باشد. درست است که اینستاگرام به شما اجازه استفاده از ۳۰ هشتگ را داده، اما این کار را نکنید. چون کپشن شما شلوغ و خواندن آن برای مخاطبان دشوار می‌شود.اگر نمی‌خواهید نظم کپشن‌های خود را به هم بزنید. یکی از این کارها را برای پنهان کردن هشتگ‌ها انجام دهید:

۵.۱:هشتگ‌های خود را از بقیه کپشن جدا کنید. برای این کار می‌توانید از نقطه، خط یا هر آیکونی برای جدا کردن نوشته‌ها از هشتگ استفاده کنید.

۵.۲:راه دیگر هم نوشتن همه هشتگ‌ها در اولین کامنت است. بعد از اینکه کپشن را نوشتید و پست را ارسال کردید، بلافاصله هشتگ‌ها را در کامنت وارد کنید تا از دید بقیه پنهان بماند.

جایگاه هشتگ در کپشن اینستاگرام

 

۶) املا و علایم نگارشی فارسی صحیح در کپشن.

استفاده صحیح از زبان فارسی و علایم نگارشی آن، نظم خاصی به کپشن شما می‌دهد.رعایت نیم‌‌فاصله یکی از این علایم است که کمتر در کپشن‌ها رعایت می‌شود. برای نیم‌فاصله دکمه‌های (ctrl+shift+2) را در کیبورد بزنید.استفاده درست از ویرگول هم یکی از اشتباهات متداول در نگارش فارسی است. شما باید بعد از علامت ویرگول، یک فاصله برای کلمه بعدی بگذارید و ویرگول را به کلمه قبلی بچسبانید.املای صحیح کلملات هم نشان از سواد شما دارد. اگر به املای کلمه‌ای شک دارید، قبل از وارد کردن در کپشن، املای درست آن را گوگل کنید.

کپشن اینستاگرام

 

۷. از ایموجی‌ها استفاده کنید.

در نوشتن کپشن در اینستاگرام ایموجی‌ها می‌توانند به جذب خواننده کمک کنند و راهی عالی برای افزودن هویت به نوشته‌های شما هستند.ایموجی‌ها می‌توانند نوشته‌های بلند شما در کپشن‌ها را نجات بدهند و آنها را خواناتر و جذاب‌تر کنند.

استفاده از ایموجی درکپشن اینستاگرام

۸. استوری تلینگ (داستان سرایی) کنید.

استوری تلینگ در نوشتن کپشن در اینستاگرام که طولانی هستند. یکی از بهترین راه‌ها برای جذب مخاطب است.از تجربیات خود در کسب و کار و زندگی در کپشن بگویید. با مخاطبان حرف بزنید و آنها را واقعا مخاطب قرار دهید تا به شما اعتماد کنند.داستان‌سرایی برای کپشن‌ها بی‌نظیر است. چون روایتی از پشت صحنه به مخاطبان عرضه می‌کنند و مخاطب را با بُعد انسانی برند شما آشنا می‌کند.

تکنیک استوری تلینگ در کپشن اینستاگرام

۹.مخاطبان را به مشارکت با فرخوان (Call To Action) دعوت کنید.

از مخاطبان بخواهید تا با کامنت گذاشتن، منشن کردن دوستانشان و به اشتراک گذاشتن پست‌های شما، به افزایش مشارکت پیج شما کمک کنند.مطمئنا محتوای پست شما برای آنها که می‌خواهند این کار را انجام دهند، باید جذاب باشد.اگر محتوایی منتشر کنید که جذاب نباشد فراخوان برای مخاطبان بگذارید، چیزی دریافت نمی‌کنید و بر برند شما تاثیر منفی خواهد گذاشت. اگر میخواهید پست شما در ویترین نمایش داده شود حتما مقاله نمایش پست در اکسپلور را مطالعه کنید.

کپشن اینستاگرام - تشویق برای تگ کردن سایرین

۱۰. از لحن مناسب و ثابت استفاده کنید.

لحن برند شما ممکن است در شبکه‌های اجتماعی مختلف متفاوت باشد، اما در یک شبکه اجتماعی لحن نوشتن خود را ثابت نگه دارید.مثلا ممکن است در لینکدین رسمی بنویسید و در اینستاگرام لحن محاوره‌ای داشته باشید. نکته اینجاست که این لحن را در تمام محتواها حفظ کنید.اگر لحن شما در اینستاگرام محاوره است این لحن را حفظ کرده و یکی در میان آن را عوض نکنید.

کپشن اینستاگرام

کلام آخر:

کپشن‌های اینستاگرام ضمن به نمایش گذاشتن شخصیت برند شما و فراهم آوردن فرصتی برای تعامل با شما، زمینه محتوایی را برای پست فراهم می‌کنند.ما تمامی نکات در رابطه با یک کپشن جذاب را برای شما  در مقاله سایت استودیو هشت و چار توضیح دادیم.همین حالا با ما تماس بگیرید و جانی تازه به کسب و کارتان بدهید.